Marianne Bergersen: 45 år med Roma i hjertet

Det er mandag morgen en lys februardag i 2025. Inne i brusfabrikken summer det av aktivitet. En puls av liv brer seg gjennom lokalene og varmer sjela til Marianne Bergersen, tredje generasjon ved Roma Mineralvannfabrikk. I 45 år har hun vært den lille norske brusfabrikken drivkraft. Det er en fortelling om utholdenhet og en unik evne til å tilpasse seg i en bransje i stadig endring.
Fra manuelle regningsblokker til moderne lederskap
Da Marianne for alvor trådte inn i familiebedriften på 80-tallet, var det i en verden hvor regningsblokker måtte gås gjennom manuelt og brev ble skrevet på skrivemaskin med blåkopi. Rettetast var en fjern drøm, og bestillinger kom via telefon – uten e-post eller digitale hjelpemidler. Men det tok ikke lang tid før hun begynte å se behovet for endring. Med et blikk for helheten, tok hun etter hvert mer og mer ansvar for kontorrutinene, forhandleroppfølging og markedsføring. Men å modernisere en tradisjonsrik fabrikk var ikke alltid like lett.
Tøffe tak og stahetens kraft
Fabrikkarbeiderne var skeptiske til at en ung kvinne skulle involvere seg i deres arbeidsprosesser. Men Marianne ga seg ikke. – Jeg måtte til slutt si til meg selv at mine planer var nødvendige for bedriften, sier hun.
Gjennom årene har hun tatt avgjørende beslutninger og våget å satse der andre tvilte. Den største milepælen kom i 2013, da Roma gjennomgikk en omfattende modernisering med overgangen til gjenvinningsflasker. Det var en investering som krevde både mot og visjon, og som vakte diskusjon i familien. Broren Morten ville kaste inn årene, men Marianne så mulighetene og stod på sitt. – Vi kunne ikke la oss styre av gamle begrensninger om vi ville ha en fremtid, sier hun. Resultatet? En revitalisert og konkurransedyktig bedrift, rustet for fremtiden.

Roma – smaken av tradisjon og minner
I Mariannes tid har Roma tatt vare på sine norske merkevarer, samtidig som hun har fornyet og utviklet. Ingefærøl og Sitronbrus fra 1920, Asina fra 1948, og ikke minst den lokale favoritten Roma Bringebær som har skapet gode barndomsminner i generasjoner. Under hennes ledelse har Roma funnet balansen mellom det gamle og det nye, og sikret at de kjæreste produktene fortsatt er en del av folks hverdag. – Vi har hatt det mye gøy med produktutvikling, ler hun – Selv om noen ideer nok var mer geniale enn andre.
Familien tar stafettpinnen videre
Når Marianne ser tilbake på sine 45 år i Roma, er det ikke de store investeringene eller teknologiske sprangene hun er mest stolt av – det er menneskene. – Jeg har jobbet med fantastiske folk, og nå har jeg gleden av å se mine barn, Katrine, Martin og Fredrik, ta over ansvaret. Det er inspirerende, og det gir meg lyst til å bli værende så lenge jeg kan, sier hun med et smil.
Hennes råd til den yngre generasjonen? – Vær uredd, tål motgang og se muligheter der andre ser problemer. Og aldri glem at Roma er mer enn bare en fabrikk – det er en historie, en kultur og en del av oss alle.
For Marianne Bergersen har Roma aldri bare vært en jobb. Det har vært livet. Og hvilken reise det har vært!
